Att jobba mot ett bättre liv - inspo by Tyras.se

Alla strävar vi väl efter att en dag kunna säga att vi är hundraprocentigt nöjda med allt i vårt liv, och att vi inte vill ändra någonting.
Men för att överhuvudtaget ha chans att en dag komma till den punkt som man hela tiden har drömt om så gäller det att man analyserar sig själv, och på så sätt får en överblick över vad som behöver förändras - vad är bra, och vad kan förbättras?
 
Det kan ibland vara svårt att veta vad man ska lägga fokus på för att nå en bättring. Vissa ser endast de bra sakerna i livet, och blundar helt enkelt för det som är mindre bra, medans vissa istället bara grubblar över det dåliga och på så sätt helt glömmer bort vad som faktiskt är bra.
Men för att få en tydligare verklighetsbild om hur livet i dagsläget ser ut kan man ta hjälp av en metod som Tyra delade med sig av i sin blogg - "Livshjulet".
Livshjulet tar upp de faktorer som har stor betydelse i vårt liv, tydliggör vad vi ska lägga fokus på samt ger dig chansen att en dag få säga "Mitt liv är perfekt!"
 
Här nedan presenterar jag mitt livshjul, samt ger en liten beskrivning om varför det ser ut som det gör.
Familj: I min familj håller vi väldigt mycket inom oss, vi öppnar inte upp oss och sätter oss ner och pratar om saker och ting. Man vet egentligen inte hur någon mår på riktigt, det är liksom alltid "bra" - sen om det stämmer eller inte kan man aldrig veta.
Det här kanske inte är den optimala familjerelationen, men tro det eller ej så gillar jag hur det är. Jag tycker inte om att öppna upp mig, och jag är glad över att vi alla fungerar på samma sätt.
Som ni ser så är familjetårtbiten ifylld med relativ hög procent, ca 75%. Detta beror helt och hållet på att mamma är så lättsam, stark och bara jättebra!
Självkart bidrar Robert också med några procent då jag vet att han alltid finns här för mig.
 
Fysisk hälsa: På fysisk hälsa satte jag ett övre medelvärde. Jag känner mig stark kroppsligt i det dagliga arbetet, men samtidigt finns det en trötthet och en kamp mot blodsockerfall som drar ner värdet på den fysiska hälsan något.
 
Psykisk hälsa: Jag känner mig i dagsläget rätt psykiskt stark. Har några mål och visioner som gör att tårtbiten inom det här ämnet uppnådde hela 75%. Sen finns det massor av frågor som gör mig förvirrad och bjuder på negativ energi psykiskt vilket gör att procenten inte kan vara högre än 75%.
 
Arbete: Trivs helt okej bra på jobbet, men som jag skrev förut så känner jag mig klar och redo för något nytt - därav den låga procenten.
 
Personlig utveckling: Har gjort några riktigt stora steg inom den här kategorin, men känner i dagsläget att det står rätt stilla. Även om det inte händer så mycket i dagsläget sätter jag ändå ett övre medelvärde, detta på grund av att jag vill och är beredd att kämpa för att utvecklas personligt.
 
Vänner: Som jag nämnt förut så har jag inte så många vänner, men jag har lätt den bästa!
Jag trivs toppenbra med Mathilda, och tack vare henne kan jag sätta hela 75% även på denna kategori.
Ibland kan jag sakna att ha det där tjejgänget att hitta på saker med. Mathilda som "bästis" och ett tjejgäng vid sidan av skulle vara hundraprocentigt!
 
Kärlek: Trivs utmärkt som det är idag. Känns som att jag behöver lägga all min energi och kärlek på mig själv i dagsläget. Men dyker det helt plötsligt upp någon som jag gillar så finns det nog plats för det med.
 
Pengar: Jag har pengar så att jag kan stå för alla kostnader som rör hästarna varje månad plus lite till. Jag har i dagläget en rätt bra budget, men med tanke på min osäkra jobbsituation så håller jag hårt i pengarna.
 
Nöje och fritid: Då det gäller nöje så är det en väldigt låg procent, är sällan ute och har kul. Dock sätter jag ändå 50% på denna punkten tack vare fritiden - hästarna och ridningen.
Visst att det är döjobbigt på vintern med hästarna, men nu när det börjar gå mot ljusare tider så är det lätt det bästa i mitt liv.
Jag tycker att det är minst lika roligt att trimma hästarna en efter en som att äga dansgolvet i höga klackar.
 _ _ _
 
Nu när jag fått en överblick över vad som är bra respektive dåligt är det bara att sätta igång och jobba med det som ska förbättras samt njuta av- och hämta energi i det som redan är bra.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0